Mihai Cosma

Muzica românească în perioada
celor două războaie mondiale

Prof. univ. dr. Mihai Cosma

Perioadă de intense frământări militare, politice, sociale, culturale, anii Primului Război Mondial aduc în societatea românească o expunere intensă a artei sunetelor, pe multiple planuri, de la zona creației până la cea a interpretării, de la perimetrul instituțiilor muzicale până la activitatea societăților corale. Deși, evident, o perioadă marcată de lipsuri și restrângeri, acești ani au adus o efervescență deosebită în activitatea muzicală, văzută ca o proiecție a patriotismului și a sentimentelor românești, dar și ca o evadare din calea cotidianului trist și de multe ori demoralizant, mai ales în perioada refugiului de la Iași. Ca și întregul perimetru temporal al primei jumătăți a secolului XX, și anii Marelui Război, în mod particular, au fost marcați de activitatea (mai ales interpretativă) a lui George Enescu, care a părăsit Franța pentru a reveni acasă, pentru a sta alături de ai săi pe parcursul grelelor încercări ale războiului și ale construirii României mari.

După o glorioasă perioadă interbelică, ce poate fi socotită un punct culminant al vieții muzicale din România, aureolat de consolidarea unei reputații de excepție a Filarmonicii din București, vizitată de personalități internaționale de prim rang, anii celei de-a doua confruntări mondiale atrag atenția mai ales asupra creației muzicale și asupra prezenței, în turnee, a muzicienilor germani. Totodată, zona divertismentului muzical atinge, probabil, apogeul, prin muzica de café-concert, operetă și operă comică, spectacole de revistă și cabaret, soliști de reală valoare, expresie a bunăstării și a unei organizări antreprenoriale abile și eficient promovate.

– Apasă butonul de mai jos pentru a citi textul integral în format PDF –

Scurtă Biografie

Prof. univ. dr. Mihai Cosma este profesor, muzicolog și jurnalist. A absolvit Universitatea Națională de Muzică din București, secțiile de Muzicologie (1989) și Regie de teatru muzical (2005). A fondat Centrul de Excelență pentru Cercetare Științifică și Proiecte Artistice al Universității Naționale de Muzică, pe care îl conduce în calitate de director. Este redactor șef al Editurii Universității și, încă de la înființare, redactor la revista “Actualitatea muzicală”. Între 1991-2016 a fost și al redactor al revistei “Muzica”. Este membru în Comitetul Director al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România și în Biroul Executiv al secției de Critică muzicală și muzicologie. Din 1992 este titular al catedrei de Istoria muzicii și muzicologie a Universității Naționale de Muzică București. În ianuarie 2013 a devenit consilier artistic al Directorului General al Operei Naționale București și a fondat Concursul Internațional de Canto “Le Grand Prix de l’Opéra” și stagiunea simfonică a Operei. Din 2011 este coordonatorul științific al Simpozionului Internațional de Muzicologie din cadrul Festivalului Internațional ”George Enescu”.

 

Participă în mod constant ca membru în juriu la competiții naționale și internaționale, în România, Italia, Rusia, Japonia etc. A fost manager de proiect pentru mai multe festivaluri, concursuri, turnee, simpozioane de muzicologie sau proiecte de cercetare științifică. Susține frecvent conferințe în România și în multe țări ale lumii și face parte din comisii de acordare a titlurilor academice sau de doctorat.

 

Mihai Cosma a publicat numeroase cărți pe teme de istoria muzicii și de operă. Activitatea lui jurnalistică numără circa 1000 de articole, recenzii, interviuri, emisiuni și opinii difuzate în presa cotidiană sau de specialitate, la radio și la televiziune, în țară și peste hotare. A primit Premiul pentru publicistică al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România de 2 ori și este decorat cu Ordinul Național “Meritul Cultural” în grad de cavaler.