Verbier – un festival la înălțime

Verbier – un festival la înălțime

< de Oltea Șerban-Pârâu >

 

Vorbeam de Festivalul internațional „Vara Magică” de la București, de Festivalul Internațional „Enescu și muzica lumii” de la Sinaia, de Festivalul „Young Euro Classic” de la Berlin, care ne interesează în primul rând prin prisma românilor care participă la ele, dacă sunt în străinătate sau a posibilității noastre de a participa la ele, dacă sunt în România.

Având șansa să particip pentru o seară la Festivalul de la Verbier, am încercat să înțeleg cum funcționează această adevărată industrie a festivalurilor de vară în Europa și voi continua să o fac de-a lungul acestui sezon. Poate că, meditănd asupra a ceea ce se întâmplă în jur, descoperim soluția miraculoasă pentru ca și în România cultura să nu  mai fie atât de dependentă de banii publici.

A 26-a ediție a Festivalului  de la Verbier (o stațiune montană de ski situată la 1500 de metri altitudine în Alpii Elvețieni) se desfășoară între 18 iulie și 3 august, sinteza lui în cifre însemnând 17 zile de evenimente, 56 de concerte pe scena  principală, peste 75 de artiști internaționali, 200 de evenimente cu prețuri pe care publicul și le poate permite sau cu intrarea  liberă și 220 de tineri muzicieni.

Programul este fabulos, cadrul peisagistic este fascinant, iar actuala ediție a festivalului continuă să se bazeze ca valori esențiale pe ideile de îndrăzneală, schimb și emoție artistică. După ediția aniversară de anul trecut, a 25-a, datorită festivalului, stațiunea montană Verbier a devenit mai cunoscută în întreaga lume (65954 spectatori, +39% comparativ cu 2017).

Oare să ne gândim dacă și-au pus edilii locali problema să măsoare dacă și cu cât a crescut notorietatea Sinaiei după 20 de ediții ale Festivalului „Enescu și Muzica lumii” aniversate chiar în această vară a anului 2019 ?

Festivalul de la Verbier este susținut ca sponsori de Neva Fondation Timtchenko si Julius Bar, ca instituții de  Les Amis du Verbier Festival, Loterie Romande, Commune de Bagnes, Verbier – Val de Bagnes – La Tzoumaz, Televerbier, Valais, co-sponsor fiind Lonza, partener media Le Temps, partener comunitar JTI.  Am făcut această înșiruire tocmai pentru că ea nu e relevantă pentru România, deși ideea ar trebui să fie, iar dacă asta ar putea să se întâmple la un moment dat și la noi, niciunul dintre festivalurile românești despre care vorbeam la început, sau chiar Festivalul ,Enescu” nu ar avea a se teme că nu poate avea continuitate din cauza tulburărilor bugetare ce țin de finanțarea publică.

Festivalurile elvețiene pot funcționa așa, pentru că există o cultură a generozității îndreptată către cultură și artă, care la noi apare doar sub forma întâmplării sau a persoanelor providențiale, iar de cele mai multe ori se îndreaptă către zona socială, sănătate sau sport. Mult mai rar către artă și cultură.

Pentru al doilea an la rând, Festivalul de la Verbier și Swiss Philanthropy Foundation a organizat « Philanthropy Forum », eveniment ce constă în două zile de dezbateri pe ideea reflecției, împărtășirii cunoștințelor între generații și încurajării inițiativelor. Focusul acestui forum a fost îndreptat  către noțiunile de cultură și generozitate așa cum sunt ele văzute în  asociere la nivelul anului  2019.

Oare cum am putea face să fie cunoscute și aplicate toate acestea la nivelul României contemporane astfel încât cultura să nu aibă de suferit în perioade precum cea pe care o traversăm?

La Verbier, această ediție 2019 a Festivalului, este gândită pentru orice public și pentru orice gust. Păstrând proporțiile ce vin din educația clasică a publicului occidental, superioară celei din estul Europei. Acest festival a fost o platformă pentru experiențe artistice mai mult de două decade. În 2029, el continuă să ofere șanse unor tineri artiști, dar aduce pe scene și muzicieni consacrați de primă mărime, soliști cu o carieră remarcabilă, dar și absolvenți ai academiei de la Verbier, unii dintre aceștia urmând să evolueze  pentru prima oară pe scenele din inima Alpilor elvețieni.

Concertul de deschidere l-a avut în centru pe excepționalul violonist Kristóf Bárati, care a cântat sub bagheta lui Valery Gergiev. De altfel, directorul muzical al festivalului a dirijat și o lucrare iconică a repertoriului de secol XX, Die Frau one Schatten de Richard Strauss, cu o distribuție avându-i în componență pe Brandon Jovanovich, Camilla Nylund, Matthias Goerne sau Nina Stemme. Din punctul de vedere al repertoriului, Festivalului de la Verbier trece de la piese baroce la lucrări contemporane, panoramând un amplu  evantai stilistic de-a lungul celor 17 zile.

În afara muzicii clasice, două seri excepționale oferă publicului de la Salle de Combins șansa de a asculta altfel de muzică: electro tango nuevo cu Plaza Francia Orchestra (Müller și Makaroff  de la Gotan Project) sau muzică braziliană cu legendarul Gilberto Gil.

Am fost în sală la concertul susținut de Christoph H. Müller și Eduardo Makaroff, fondatorii Gotan Project, care continuă explorarea genului tango nuevo împreună cu Plaza Francia Orchestra, propunând o îmbinare între tango și  pop realizată de cei mai buni muzicieni ai genului aparținând noii generații. Am remarcat superba linie ascendentă a emoției acumulate  piesă după piesă, susținută de rafinamentul iluminării, dar nu mai puțin tactul cu care muzicienii de la Plaza Francia Orchestra au reușit să se plaseze în contextul unui festival de muzică clasică fără a distona, susținând atât verbal cât și muzical ideea că muzica clasică și ceea ce în occident este denumit „popular music” nu se resping reciproc, iar inserția unei astfel de muzici în contextul unui festival de muzică clasică vine  tocmai în favoarea creșterii popularității acesteia.

Nu putem încheia această incursiune în lumea unui eveniment care se desfășoară constant, de 26 de ani, în Alpii elvețieni, Festivalul de la Verbier, fără a puncta o componentă care s-a dezvoltat și la noi într-o manieră aparte, prin proiectul Orchestrelor Naționale de Tineret.

Așa cum au făcut-o și predecesorii lor, 220 de muzicieni ai Verbier Festival Academy, Verbier Festival Orchestra și Junior Orchestra explorează și în 2019 spectrul muzicii clasice, pregătiți de muzicieni excepționali de-a lungul a nu mai puțin de 150 de Masterclass-uri, repetiții și ateliere, ziua de închidere urmând să fie culminația a aproape trei săptămâni de interacțiune cu mari artiști ai lumii muzicale.

Pe de altă parte, Festivalul de la Verbier are anul acesta un program ce constă nu doar în cele 56 de concerte principale, ci include și „the Unlimited programme”, cu peste 100 de evenimente cu prețuri reduse sau cu intrarea liberă, ce își propun promovarea ideii de descoperire a muzicii clasice.

Chiar dacă în această perioadă aniversăm 50 de ani de la primul pas al omului pe lună, nu trebuie să privim ceea ce se întămplă la Festivalul de la Verbier ca pe o poveste despre ceva ce se poate întâmpla numai în țări cu o cultură a generozități îndreptată către artă precum Elveția. Și deși ceea ce face JTI în România în sprijinul artei și culturii reprezintă poate doar  o picătură într-o mare, acesta este un element comun între noi și ei la acest moment. Mai sunt câțiva entuziaști în Romănia de aceeași factură și cu același curaj. Dar timpul nu mai are răbdare și se pare că dacă e sa apară ceva spectaculos în Romănia în sprijinul culturii de aici va apărea.

Dar cine are, oare, misiunea secretă de a pune la un loc aceste idei? Iată deocamdată o întrebare fără răspuns, dar pe care m-a îmbiat să o pun o seară petrecută la Festivalul de la Verbier în vara anului 2019.

Acest articol a fost publicat inițial pe adevarul.ro, aici.